Update on Swirly

I'm avoiding packing. In my book, blogging is a great excuse to avoid any packing, so here goes.

Mie välttelen pakkaamista. Polkkaan siis.

While you're waiting for the pictures of the finished red cardigan (two words: attaching zipper), I have an update on the Swirly Cardigan. It's giving me unprecedented amounts of gray hair, since I can't figure out what works best as far as colors go.

Punavillis on vetskarivaiheessa - tuskin tarvitsee sanoa enempää? Ja just kun se alkais olla valmis, meillä alkaa olla t-paitakelit. No, pohjoisessa sitten villis ylle useammin. Sillä välin kun vetskari kiinnittyy takkiin (kotitontut, hoi!), tässä pari vaihekuvaa kiehkuravilliksestä.
swirly cardi 1

I separated every skein into colors, and ended up with beautiful light greens, mints and blues for the body of the cardigan. However, these will not be quite enough for the entire cardigan, and also I wanted to use more brown overall. I came up with the brilliant idea of using dark borders with the darker greens and blues, and in theory, it worked out fine. But when I started knitting..

Tirpasin joka värin (no, suurinpiirtein) omalle kerälleen ja sain mukavan läjän vaaleita vihreitä, minttuja ja sinisiä itse villiksen vartaloon. Ne eivät varmaan riitä ihan koko villikseen sinänsä, ja halusin enemmän ruskeaa mukaan, joten viksuna likkana otin ja suunnittelin borderit. Paperilla idea toimi, mutta..
swirly cardi 2

The problem seems to be that the blueish green is too dark for the border and it doesn't quite go with the overall colors of the body. I figured I'd use some blue and lighter green for the border, and I might have enough yarn for them. Also, Ilu promised to dye more if I run out of yarn, which I hope won't happen with either the body or the borders.

Sinertävä vihreä on aivan liian tumma reunukseen, eikä se oikein istu noihin muihin väreihin. Onneksi erässä oli mukana vaaleampaa sinistä ja vihreää, joista saattaa piisata lanka reunuksiin. Ilu lupasi myös värjätä lisää jos kämmin tämän ja lanka loppuu kesken.

This first version is worth mentioning though, because it gives me very very precious information regarding the borders and the cuffs in particular. The gauges of my swatch and in the sleeve match, which is very good (and very rare), but I might need to go down a needle size in the cuff to make it a tad smaller. Also, I now know the width of my border, which comes in handy later on. I plan on casting on invisibly for the body and the sleeves, and adding the borders later. This gives me good, mindless knitting time with the body and I have to worry about the borders much later.

Eka versio on kuitenkin aivan hyödyllinen, koska se kertoo pari tärkeää juttua itse villiksestä ja noista reunoista. Ensinnäkin tiheydet näytelapussa ja hihassa ovat samat, mikä on onnekas ja harvinainen yhteensattuma. Toisekseen reunus on aavistuksen leveä, joten kakkosversion tikuttelen neljännesmilliä pienemmillä (ts. 2 mm) tikuilla. Seuraavaan versioon tulee näkymätön aloitus, ja pistelen nuo reunukset menemään sitten ihan viimeisenä. Tällä lailla saan monta monta tuntia aivotonta tikuttelua tuon itse vartalon kuvion kanssa, eikä reunuksia pähkiessä mene yöunia (ainakaan vielä).

I think my plan will still work out alright, but I need to swatch the colors for the cuffs before I knit them. Also, I seriously need to just knit the sleeves and the body and worry about the borders later.

And I need to pack.

Epäilisin, että tää toimii vielä, kunhan saan kaikki yksityiskohdat toimimaan. Odotettavissa siis näytelappuilua.

Ja pakkaamista.

6 comments:

Makepeace75 said...

Ooh, magee! Noi kiekurat on kyllä kivat. Mun silmään tohon reunukseen menis kivasti toi vaalea, joka on noista sinisistä ainoana taviskerällä. :o) Jotenki olis kiva.

- Sandi - said...

It's really interesting to see how designs come together. Loving all of those sparkling sea-jewel colours and can see how using them all together is going to be a challenge. Love those swirls - keep us posted!

vattumato said...

Tuo alku näyttää jo niin lupaavalta, että tästä ei voi seurata mitään muuta kuin ihana lopputulos!

Tsemppiä pakkaamiseen ja muuttopuuhiin!

Unknown said...

Muutto?! Täh, taidan olla pudonnut kehityksen kärryiltä, kun harvemmin pääsee kurkkimaan. Onnea muuttoon ja uuteen kotiin, mahtukoon kaikki langat sinnekin!

Aivan ihanaa, kun kevät on tulossa, upeita kuvia sinulla.

Ja upeita neuleita, jännittää nähdä niistä lisää!

Anonymous said...

Moi,
intoa muuttoon. Toivonpa teille mukavaa keikkaa ja uusia kuvioita W:ssa. Terveiset myos Karvikselle.
tvappu&co

Lolly said...

THis is absolutely stunning!